?متاسفانه پس از چندین سال سر و کار داشتن با متن عربی بازهم کمیتمان لنگ است!
?صحبت از تحول، خاطره ارتداد و سبکسری را در پی دارد!!
?گلایه های شهید باهنر از تحجر و جمود نظام آموزشی حوزه:
? امروز محصلین علوم دینی، پس از چند سال مطالعه ی مداوم ادبیات عربی، بازهم از ترجمه کتاب های عربی روز و القای خطابه و نوشتن مقالات عربی عاجزند، و فقط به یک نوع متن خوانی و ترجمه ی کتب فقه و اصول قدرت پیدا می کنند.
? چه می شود اگر این فکر تعقیب شود که باید از آخرین متدهای تعلیم زبان استفاده کرد و ضمن آنکه به عنوان مقدمه اصول و فقه با ادبیات عربی آَشنا شویم، اقلاً این زبان بین المللی اسلامی را به طور کامل فرا گیریم؟ در حالی که امروزه تعلیم مشکل ترین زبانهای دنیا با روشهای جدید در یکی دو سال به طول کامل انجام می شود.
? متاسفانه ما پس از چندین سال سر و کار داشتن با تعلیم و تعلم زبان عربی بازهم کمیتمان لنگ است.
? موضوع بالا را به عنوان مثال بپذیرید؛ آیا می بایستی مواد برنامه و روش و کتاب همین ها باشد که هست؟ مدارس، حجره ها، شرایط پذیرفتن محصل، ادوار تحصیلی، جریان فارغ التحصیل شدن وظایف بعدی، طرز اداره زندگی، شعب تحصیلات و غیره؟
? اقرار کنید که در تمام این امور ما عادت به یک وضعیت ثابت کرده ایم و شاید اگر فکر تحول در آن پیدا شود و این مطالب مذاکره و تکرار گردد، تحمل آن گران آید و خیلی پذیرفتن آن مشکل نماید و حتی صحبت تحول، خاطره ی یک نوع ارتداد و شاید سبکسری و روحیه ی تقلید را جلوه دهد.
? فکر تحول برای آنها که با یک وضعیت عادت کرده اند، دشوار است و این عادت عمیق، طوری با روحیه آنان عجین شده که نمی توان از آن منحرف شد.
? مجله مکتب تشیع، ص 170-174
آخرین نظرات